T.C. Aardenburg heeft veiligheid bij het fietsen voorop staan. De laatste jaren is het helaas enkele keren voor gekomen dat we met valpartijen te maken kregen. Daarnaast is fietsen toch wel een beetje een kunstje dat kan worden verbeterd. Zeker in technische zin. Velen van onze club fietsen al jaren maar vragen zich zelden af of er in hun fietskunst verbeteringen zijn aan te brengen. Zolang er geen klachten zijn van je eigen fysieke gestel en de fietsmaten je niet telkens wijzen op fouten dan gaat het fietsleven zijn gangetje. Dennis Doens kwam met het idee voor het bijwonen van fietsclinic bij Henk Lubberding. Wellicht zouden er toch dingen zijn die verbeterd zouden kunnen worden. Henk heeft, zo mag je wel zeggen, enige ervaring op een koersfiets. Vanuit die kennis zou hij ons wel wat kunnen leren, was de gedachte.
Op 1 augustus vertrokken naar Voorst met 5 leden van TCA. Er hadden er zich wel meer aangemeld maar in de vakantietijd is dat altijd lastig te organiseren. We kwamen bovendien niet aan het vereiste aantal deelnemers om speciaal voor TCA leden een clinic te houden.
Als opening uiteraard de koffie. Henk hield een verhandeling over het rijden met een hartslagmeter en hierbij vooral waarschuwend dat je zuinig moest zijn op je rikketik. Die zijn zelden te koop in de opruiming. Daarnaast een verhandeling over voeding en sportdrank en ook het gebruik hiervan tijdens het fietsen.
Daarna werk aan de winkel. Slalom fietsen langs pylonen. Remmen maar gelijk ook doortrappen. Als een soort ABS bij een auto maar dan op een fiets. Tot veler verbazing sta je zonder slippende banden in no-time stil. Zelfs op gras ging deze methode op. Motto van Henk; altijd druk op de pedalen houden en je remmen dichtknijpen. Het is wennen, maar het werkt wel, zonder nare schuivers. We waren hier wel even zoet mee. Daarnaast bochten maken op zo efficiënt mogelijke manier. Er vol ingaan maar er met nog meer snelheid uit komen.
Het zijn op het oog kleinigheden en vanzelfsprekendheden maar je moet het wel aanleren, aanvoelen en doen en het belangrijkste: onder de knie krijgen.
Vervolgens een les in klimmen en dalen en vooral dat laatste is belangrijk. Altijd je veiligheid in de gaten houden bij het klimmen maar zeker bij het dalen rekening houden met het andere verkeer. Zorg voor de cadans bij het klimmen. Schakel op tijd, het reusachtige aantal versnellingen op de moderne koersfiets zit er niet voor niets. Gebruik ze goed vooral als er langere afstanden moeten worden afgelegd. Even op de macht is leuk, maar bij grotere afstanden is het funest als je dit te vaak doet. Kies het goede verzet en je houdt het veel langer vol.
Henk ziet alles en ziet er absoluut niet tegen op je het een en ander duidelijk te maken. Hier komt de gedreven fietser duidelijk naar voren maar je leert er wel veel van.
Ter afsluiting lekker gegeten, we blijven tenslotte Zeeuws-Vlamingen.
De clinic vond plaats op zaterdag 1 augustus 2015.